Vanaf 1977 heeft Japans zijdevloei, inkt en penseel de voorkeur van Kees Buurman. In het minimalisme heeft hij “alles gezegd”. Met een streek met een kwast op mooi papier neemt hij afstand van het afstandelijke van de vorige periode. Cirkels maakt hij nu in één streek met een van zijn grote penselen; onbedoeld een uiting van het Zenboeddhisme waar hij zich later mee verbonden voelt.
Op deze pagina is een selectie van het werk uit deze periode opgenomen. De komende tijd zal er steeds werk worden toegevoegd.
Teken (1977)
Teken (1977) Vanaf 1977 heeft Japans zijdevloei met inkt en penseel de voorkeur van Kees Buurman. In het minimalisme heeft hij “alles gezegd”. Met een streek met een kwast op…
Lees verderStapeling (1977)
Stapeling (1977) In deze serie tekeningen ontstaat een ‘Stapeling’. Op de eerste tekening is onderaan, enigszins schuin, een korte maar krachtige penseelstreek geplaatst. Dit wordt in de zes volgende werken,…
Lees verderZonder titel (1978)
Zonder titel (1978) “Veel westerse kunstenaars die zich lieten inspireren door Japan werden vooral getroffen door de lijnvoering, de techniek of het materiaalgebruik van hun collega’s. (…) Het werk van…
Lees verderVertikaal (1978)
Vertikaal (1978) “Alleen de vorm blijft over: abstracte tekens, zonder kleur. Zwart, wit en alle grijsgradaties daartussen. De spanning concentreert zich op het grensgebied tussen zwart en wit, tussen de…
Lees verderDrieluik met gebogen lijnen (1978)
Drieluik met gebogen lijnen (1978) Drieluik met abstracte voorstelling bestaande uit zwarte gebogen lijnen op een witte ondergrond. Op alle drie de delen één gebogen lijn, met links een donkere…
Lees verderGroot schetsboek met bruine kaft (1977-1978)
Groot schetsboek met bruine kaft (1977-1978) Dit grote schetsboek bevat tekeningen met penseel in Oostindische inkt en is digitaal per pagina te bekijken op de site van het museum. Blader…
Lees verderEnso (eind jaren ’70)
Enso (eind jaren ’70) De cirkels in de penseeltekeningen van Kees Buurman uit bijv. 1977, die in één of twee snelle halen zijn uitgevoerd, lijken sterk op een Enso (Japans…
Lees verderNu (eind jaren ’70)
Nu (eind jaren ’70) Dit werk komt voort vanuit de Zengedachte dat je moet leven in het ‘nu’. Er is geen ander moment dan het ‘nu’. Ook als je dit…
Lees verderCirkel (1980)
Cirkel (1980) “Neem die cirkels die ik jaren geleden maakte. Ik maakte ze al in de tijd dat ik nog niets van Zen wist. Ik schoot nog geen boog. Aan…
Lees verder