Vanaf 1963 ontwikkelt Buurman meer een eigen beeldtaal. In zijn behoefte langer aan een tekening door te werken begon hij met lithograferen. Daarnaast maakte hij grote schilderijen met teer, autolak en verf omdat hij de afmeting van een lithosteen te beperkt vond.
Op deze pagina is een selectie van het werk uit deze periode opgenomen. De komende tijd zal er steeds werk worden toegevoegd.
Engel (jaren ’60)
Engel (jaren ’60) “Religie en kunst hebben dit kernpunt gemeen: beide vinden hun oorsprong in de spanning van de relatie mens-God. (…) Deze zelfde spanning is ook de moeder van…
Lees verderJan in karretje (1964)
Jan in karretje (1964) Rond 1964 begon Kees Buurman grote schilderijen te maken, met teer en lakverf. Donkere schilderijen, in zwarten en bruinen, waarbij in de figuratie steeds weer de…
Lees verderOm te oordelen de levenden en de doden (1965)
Om te oordelen de levenden en de doden (1965) “We zien niet alleen witten, zwarten en grijzen. We zien ook voorstellingen. Het wit wordt tot licht en het zwart tot…
Lees verderOm te oordelen de levenden en de doden (1965) – II
Om te oordelen de levenden en de doden (1965) Schilderij met de voorstelling van twee boven elkaar geplaatste figuren in zwart, grijstinten en wit. De bovenste voorstelling stelt de levenden…
Lees verderVuilstortplaats op Ameland (1965)
Vuilstortplaats op Ameland (1965) Vanaf 1963 ontwikkelde Kees Buurman een meer eigen beeldtaal. In zijn behoefte langer aan een tekening door te werken begon hij met lithograferen. Daarnaast maakte hij…
Lees verderMan en dier (1967)
Man en dier (1967) “Kees Buurman hield zich enkele jaren terug bewust bezig met landschappen, stillevens, mensen en beesten. Onbewust vond hij voor deze motieven de ordenende vormen van horizontale…
Lees verder