Kees Buurman gaat op zoek naar de essentie van zijn werk en zoekt met welke minimale middelen een werk toch spannend blijft. Hij maakt zeer minimalistisch werk, hij schildert maar hij werkt ook met inkt op papier. Soms is het niet meer dan een groot blad papier met in het midden een kruisje, of een wit paneel met een zaagsnede.
Op deze pagina is een kleine selectie van het werk uit deze periode opgenomen. De komende tijd zal er steeds werk worden toegevoegd.
Zwarte schuine baan op wit veld (1972)
Zwarte schuine baan op wit veld (1972) “De reden waarom ik eigenlijk dat soort eenvoudige structuren en vormen ben gaan gebruiken is me zelf niet helemaal duidelijk. Het is een…
Lees verderNiet doorlopend zwart vertikaal vlak (1972)
Niet doorlopend zwart vertikaal vlak, doorsneden door zwart horizontaal, kruising wit (1972) Monotype van een lichtgrijs vierkant vlak met in het middendeel twee zwarte vlakken doorsneden door een witte balk…
Lees verderGeel overlopend kruis (1974)
Geel overlopend kruis (1974) “De grootste vorm van menszijn is opgaan in alles, het zich niet van zichzelf bewust zijn. Op deze manier zullen ook de kunstwerken moeten ontstaan. Alles…
Lees verderGeel vertikaal met tekening (1974)
Geel vertikaal met tekening (1974) “De warmte en de natuurlijkheid die van een kunstwerk afstralen zijn voor mij van het grootste belang. Opnieuw zal ik moeten zoeken naar een entree…
Lees verderVeer 3 (donker) (1976)
Veer 3 (donker) (1976) “Ik wil niet nieuw zijn maar verschikkelijk groot in het kleine. Alle werkelijk echte dingen maken in eeste instantie de indruk onbetekenend te zijn.”Kees Buurman, 1974.…
Lees verder